Enligt distans- och hemförsäljningslagen så har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit paketet eller godset. Vi på mekster tycker däremot att man ska få lite mer betänketid på sig än så. Därför erbjuder vi öppet köp i hela 60 dagar. För att utnyttja din ångerrätt behöver du skapa upp ett returärende hos oss, det kan du göra antingen genom att fylla i vårt digitala returformulär eller kontakta vår kundtjänst.
Outlöst gods räknas INTE som utnyttjande av ångerrätt.
Att strunta i att hämta ut sitt paket räknas inte som att man ångrar sitt köp, se ”Övriga villkor”. Ångerrätten regleras enligt distans- och hemförsäljningslagen vilken säger att man har rätt till 14 dagars ångerrätt.
Värdeminskning på varor med slitage
Du får givetvis öppna förpackningen för att kontrollera innehållet, väljer du att skicka tillbaka varorna och har använt varorna i större utsträckning än som varit nödvändigt så får du som konsument stå för eventuell värdeminskning. Värdeminskningen kan uppgå till inköpspriset.
Så utnyttjar du din ångerrätt
För att utnyttja din ångerrätt finns det två tillvägagångssätt. Det snabbaste sättet är att skapa ett returärende via vårt digitala returformulär. Detta gör att ditt ärende finns registrerat i vårt system för returhantering omgående.
Det andra alternativet är att ladda ner en ångerblankett från Konsumentverkets hemsida och fylla i blanketten. Blanketten hittar du här. Blanketten skickas på e-post till kundservice@mekster.se, vi skapar därefter upp ett returärende som sedan hanteras av våra handläggare. Fullständig information om ångerrätt hittar du på konsumentverkets hemsida genom att klicka här.
För att komma direkt till ångerblanketten klickar du här.
Återbetalning
Det belopp som du betalat för varan inklusive ursprunglig fraktkostnad återbetalas senast inom 14 dagar ifrån mottagandet av ditt meddelande om utövande av ångerrätten, förutsatt att Mekster inom denna tid fått varan i retur, eller ett kvitto på att varan sänts tillbaka. Om mekster inte bekostar returfrakten, exempelvis på grund av outlöst paket så debiterar vi samma summa för returfrakten som utleveransen.
Återbetalningen sker i första hand till det betalningsalternativ du valde vid köptillfället. Klarna kommer att kontakta dig för att lösa återbetalningen på bästa sätt.
Tvist
Vi eventuell tvist följer vi ARNs rekommendationer för att hitta en lösning
Vi följer Allmänna Reklamationsnämnden vid en eventuell tvist, för att komma till Allmänna Reklamationsnämndens hemsida klickar du här.
Allmänna Reklamationsnämndens postadress:ARN
Box 174
101 23
Stockholm
EU ODR
EU ODR tillhandahålls av EU-kommissionen,där du som konsument får hjälp med tvister i relation till företag.
För att komma direkt till hemsidan klickar du här.